Możemy zrobić lepiej – polepszanie zdrowia Amerykanów ad 5

Istnieją sposoby radzenia sobie z wpływem klasy na zdrowie 33. Można by zwiększyć nakłady na badania zmierzające do lepszego zrozumienia związku między klasą a zdrowiem. Bardziej fundamentalne jest jednak uznanie, że polityka społeczna obejmująca podstawowe aspekty życia i dobrostanu (np. Edukacja, podatki, transport i mieszkalnictwo) ma poważne konsekwencje zdrowotne. Podobnie jak budowa nowych budynków wymaga obecnie analiz oddziaływania na środowisko, polityki podatkowe mogą być poddawane analizom wpływu na zdrowie. Kiedy polityka publiczna powiększy przepaść między bogatymi a biednymi, mogą one również mieć negatywny wpływ na zdrowie populacji. Jedną z przyczyn słabości Stanów Zjednoczonych w międzynarodowych porównaniach zdrowotnych może być to, że cenimy przedsiębiorczość nad egalitaryzmem. Nasza chęć tolerowania dużych różnic w dochodach, całkowitym bogactwie, jakości edukacji i mieszkalnictwie ma niezamierzone konsekwencje zdrowotne. Dopóki nie będziemy gotowi do konfrontacji z tą rzeczywistością, cierpimy z powodu naszych osiągnięć w zakresie środków zdrowotnych. Jednym narodem, który próbuje poradzić sobie z wpływem klasy na zdrowie, jest Wielka Brytania. W 1998 r. Komisja ds. Acheson, której zadaniem była redukcja nierówności zdrowotnych, opracowała 39 zaleceń politycznych dotyczących takich dziedzin, jak ubóstwo, dochody, podatki i świadczenia, edukacja, zatrudnienie, mieszkalnictwo, środowisko, transport i żywienie. Tylko 3 z tych 39 zaleceń dotyczyło bezpośrednio opieki zdrowotnej: wszystkie polityki wpływające na zdrowie należy oceniać pod kątem ich wpływu na nierówności zdrowotne wynikające z różnic w statusie społeczno-ekonomicznym; należy nadać wysoki priorytet zdrowiu rodzin z dziećmi; nierówności w dochodach powinny zostać zmniejszone, a poziom życia wśród osób ubogich poprawić się9. Chociaż realizacja tych zaleceń jest niepełna, sam fakt ich istnienia oznacza poświęcenie większej uwagi wpływowi polityki społecznej na zdrowie. Tego elementu brakuje w dyskusjach na temat polityki USA – jak wynika z ostatnich rozważań na temat polityki w zakresie podatku dochodowego.
Chociaż nieodpowiednia opieka zdrowotna stanowi tylko 10% przedwczesnych zgonów, wśród pięciu czynników warunkujących zdrowie (ryc. 1), opieka zdrowotna otrzymuje zdecydowanie największą część zasobów i uwagi. W przypadku chorób serca szacuje się, że opieka zdrowotna stanowiła połowę z 40% spadku umieralności w ciągu ostatnich dwóch dekad40. (Może być tak, że wyłączne poleganie na międzynarodowych porównaniach śmiertelności powoduje skrócenie wyników amerykańskiego systemu opieki zdrowotnej Być może wysokie amerykańskie wskaźniki wykorzystania technologii medycznych przekładają się na względnie lepszą funkcję.Na dzień nie ma dobrych międzynarodowych porównań statusu funkcjonalnego, aby przetestować tę teorię, ale gdyby można było to uzasadnić, pojawiłoby się jeszcze bardziej przekonujące żądanie rozszerzone ubezpieczenie zdrowotne.) Wydatki USA na opiekę zdrowotną w 2006 r. szacowano na 2,1 biliona USD, co stanowi 16% naszego produktu krajowego brutto. Niewiele innych krajów osiąga nawet podwójne cyfry w wydatkach na opiekę zdrowotną.
Istnieją dwa podstawowe sposoby, w jakie opieka zdrowotna może wpływać na stan zdrowia: jakość i dostęp. Chociaż udokumentowano wady jakościowe w amerykańskiej służbie zdrowia, 42 nie ma dowodów na to, że wyniki w tym wymiarze są gorsze niż w przypadku innych krajów OECD
[więcej w: floxal do oczu, leki osłonowe na żołądek, bonder piaseczno ]